Nieuws

Terug

Training zaterdag 7 september a.s.


Deze zaterdag staat er een leuke training op het programma die voor een groot gedeelte door iedereen zelf kan worden ingevuld, namelijk de fartlektraining.

De 10 km groep traint 60 minuten en de halve marathon 70 minuten. Zowel de 60 als de 70 minuten is inclusief 5 minuten in- en uitlopen.


Fartlektraining.
Dat is niet alleen een grappig woord; het is ook leuk om te doen. Fartlek is Zweeds voor ‘snelheidsspel’ (oftewel ‘vaartspel’), en dat is precies wat het is. In tegenstelling tot tempowerk en interval is fartlek ongestructureerd. Je snelheid wisselt steeds van gematigd naar snel naar rustig, wat je maar wilt. Na een warming-up speel je met je snelheid door steeds korte stukken te versnellen (tot die boom, tot dat verkeersbord) om daarna weer rustig aan te doen tot je hersteld bent. Het is leuk om in een groep te doen. Iedereen kan dan een poosje de leider zijn die bepaalt hoe er van tempo en duur wordt gewisseld. Op die manier heb je ook een mentale training, want soms is het stevig doorbijten om je loopmaatjes bij te houden zonder dat je weet wat ze precies gaan doen. Het doel van het vaartspel is om vrij te bewegen zonder klok of plan, met een hogere intensiteit dan een duurloop.

Pluspunt van deze training: een stressvrije training die lichaam-geestbewustzijn, kracht en uithoudingsvermogen bevordert.

De TC wenst jullie veel plezier met deze training. Geniet ervan!

Training zaterdag 7 september a.s.