Nieuws

Terug

Training zaterdag 29 juni

Het wordt dit weekend warm in Nederland waarbij de temperaturen op kunnen lopen. Hardlopen in deze warme omstandigheden kan uiteraard, maar je moet wel enige voorzorgsmaatregelen nemen om vervelende gevolgen te voorkomen. We geven je een aantal tips:

- Train bij voorkeur 's morgens of 's avonds en probeer de hete middag te vermijden.
- Draag luchtige kleding die verdamping van zweet mogelijk maakt, zodat de huid kan afkoelen. Ook de kleur van kleding is belangrijk. Lichte kleuren zullen de zonnestralen weerkaatsen en daardoor minder warmte opnemen. Donkere kleuren daarentegen absorberen de zonnestralen waardoor ze juist warmte opnemen.
- Probeer geleidelijk te acclimatiseren als het weer plotseling omslaat. Loop in hitte in een lager tempo dan gebruikelijk en loop minder kilometers.
- Loop op bosgrond of gras. Dit is aanzienlijk koeler dan lopen op asfalt waar de warmte wordt teruggekaatst.
- Las bij warm weer regelmatig drinkpauzes in, zelfs wanneer je geen dorst hebt. Dorst treedt namelijk pas op als jouw lichaam al (te) veel vocht heeft verloren. Wel of geen dorst hebben is dus een slechte graadmeter.
 

Zaterdag lopen we een route van 10,8 km. Het wordt aangeraden om deze route goed te bestuderen omdat het gedeeltelijk over kleinere paden gaat en de route op het laatst samen loopt met het beginstuk van de route.

De route kan je hier bekijken. We lopen allemaal op duurloop wisseltempo B.

Succes en veel plezier!